Page en travaux...



Jean-Samuel BEUSCART

Promouvoir les œuvres culturelles. Usages et efficacité de la publicité dans les filières culturelles, Paris : La Documentation française, décembre 2012. Avec Kevin Mellet.


Ancre

Alexis BLANCHET

Alexis Blanchet est Maître de Conférences au Département Cinéma et Audiovisuel de l'Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3. Ses thèmes de recherche concernent les relations entre cinéma et jeu vidéo, en explorant tout particulièrement leurs dimensions économiques, technologiques et culturelles. Il est l'auteur du livre Des pixels à Hollywood. Cinéma et jeu vidéo, une histoire économique et culturelle, publié aux éditions Pix'n Love (avril 2010).



Nathalie DUPONT

Nathalie Dupont est Maître de Conférences en civilisation américaine dans le département d'anglais de l'université du Littoral et de la Côte d'Opale (ULCO) à Boulogne sur mer. Elle a soutenu sa thèse sur le cinéma américain en janvier 2001 à Paris 8 sous la direction de Jacques Portes. Ses axes de recherche concernent le cinéma produit par les studios hollywoodiens ainsi que ses liens avec la société américaine. Pour plus d'informations, cliquez ici.

Nathalie Dupont is a Senior Lecturer in American studies at the Université du Littoral et de la Côte d'Opale (ULCO) in Boulogne sur mer. She completed her PhD on American cinema at the University of Paris 8 in 2001. Her research interests include the films produced by the American studios and what those films tell us about the American society. For more information, click here.


Ancre

Manuel DUPUY-SALLE

Manuel Dupuy-Salle est doctorant en Sciences de l’Information et de la Communication à l’Université Grenoble 3 Stendhal. Membre du laboratoire Gresec, il effectue une thèse sous la direction de Françoise Paquienséguy intitulée : l’expérience cinéphile médiatisée, entre émancipation, marchandisation et information culturelle. Il est également ATER à l’Université Paris 8 Vincennes - Saint-Denis, où il anime des cours de licence et master sur les théories de l’information et de la communication et sur les usages des dispositifs socio-techniques. Ses travaux portent sur les mutations des industries culturelles et créatives. A ce titre, il s’intéresse aux enjeux socio-économiques de la médiatisation des pratiques culturelles ordinaires et du web collaboratif.



Jéssica IZQUIERDO CASTILLO

El Cine digital, 2011.



Kevin MELLET

Promouvoir les œuvres culturelles. Usages et efficacité de la publicité dans les filières culturelles, Paris : La Documentation française, décembre 2012. Avec Jean-Samuel Beuscart.



Nolwenn MINGANT

« Institutrices et prostituées : les femmes dans le western classique hollywoodien », in CREMIEUX, Anne (dir.). Les Minorités dans le cinéma américain. Paris : CinémAction, Editions Charles Corlet, 2012.
« Global Film and Television Industries Today: An Analysis of Industrial and Cultural Relations », direction, avec C.TIRTAINE, in InMedia, N°1, 2012. http://inmedia.revues.org/
« Hollywood et le Département d’Etat : une liaison dangereuse ? », Géoconomie, n°58, été 2011.
« A New Hollywood Genre: The Global-Local Film », in CHOPRA, Rohit, GAJJALA, Radhika. Global Media, Culture and Identity : Theory, Cases and Approaches. New York, London: Routledge, 2011.
« Tarantino’s Inglorious Basterds : a Blueprint for Dubbing Translators ? », Meta 55 (4), décembre 2010.
Hollywood à la conquête du monde : Marchés, stratégies, influences . Paris : CNRS Editions, 2010.
« La Motion Picture Export Association de Jack Valenti (1966-2004), corps diplomatique des majors hollywoodiennes à l’étranger », Revue française d’études américaines, n°121, 3e trimestre 2009.
« Hollywood domine le monde », in AUGROS, Joël, KITSOPANIDOU, Kira. L’Economie du cinéma américain : Histoire d’une industrie culturelle et de ses stratégies. Paris : Armand Colin Cinéma, 2009.
« Entre mondial et local : le jeu d’équilibriste des majors hollywoodiennes », Revue de la recherche en civilisation américaine, n°1, 2009. http://rrca.revues.org/index138.html
« Hollywood et la diversité culturelle », Positif, décembre 2008.
« Hollywood’s Global Outlook: Economic Expansionism and Production Strategy », LISA, volume V, n°3, 2007. http://lisa.revues.org/index1615.html



Ancre

Claire MOLLOY

Dr Claire Molloy is Professor of Film, Television and Digital Media in the department of Media at Edge Hill University. She is the author of the books Memento (Edinburgh University Press, 2010), Popular Media and Animals (Palgrave Macmillan, 2011) and co-editor of Beyond Human: From Animality to Transhumanism (Continuum, 2011) and American Independent Cinema: indie, indiewood and beyond (Routledge, 2012). She has also published articles and essays on the films of Guru Dutt, media and risk, anthropomorphism and animality in popular culture. For more information, click here.


Pierre MONDOR

Pierre Mondor est étudiant à l'Université de Montréal. Sa recherche porte sur la distribution cinématographique.

Pierre Mondor studies at the University of Montreal. His research focuses on distribution.


Ancre

Pierre-François PEIRANO

Pierre-François Peirano est Professeur Agrégé (Pr. Ag.) à l’Université du Sud Toulon-Var. Il a soutenu, en novembre 2010, à Aix-en-Provence, une thèse consacrée aux représentations de l’expédition Lewis et Clark et ses recherches portent sur la peinture et le cinéma, en lien avec l’histoire des idées.

Pierre-François Peirano is Assistant Professor and teaches at the Université du Sud Toulon-Var. His PhD, devoted to the representations inspired by the Lewis and Clark Expedition, was defended in November 2010 in Aix-en-Provence and his fields of research include painting and the cinema, in association with the history of ideas.


Ancre

Philippe PERSIAUX

Philippe Persiaux is "professeur agrégé" at Paris Descartes Université. He taught for several years at Sciences Po Paris classes on British popular culture, on musical films as well as a class on the decline of the British Empire in James Bond films. He has recently written a paper on BBC's Spooks entitled "Spooky Facts and Fictitious Spooks" which will be published in the next issue of LISA e-journal.


Ancre

Célia SAUVAGE

Actuellement en thèse de cinéma, ses recherches se concentrent sur l’étude du cinéma américain indépendant contemporain en tant que nouvelle communauté et de mode de consommation culturelle. Elle est intervenue sur le cinéma américain contemporain, notamment sur les « processus de normalisation dans les teen movies populaires : fabrique du stéréotype et réflexivité » (séminaire interdisciplinaire de recherche, Paris III/INHA, 2011). Elle a également coécrit un ouvrage, Les teen movies (Vrin, 2011).


Ancre

Ela SIROMASCENKO

Ela Siromascenko is a marketing specialist at Cinema City Romania (the leading multiplex cinema chain in Romania). Her activities consist of developing and coordinating advertising and PR campaigns, promotional campaigns and events, as well as marketing materials development and competition monitoring. She is also a Doctor in Communication. In September 2012 she defended a PhD thesis on the features of public space vs. private space within social networks, at the Faculty of Journalism and Communication within The University of Bucharest, Romania. Other areas of research include the use of social networks for marketing and advertising purposes.


Ancre

Cecilia TIRTAINE

Cecilia Tirtaine est Maître de Conférences en civilisation britannique au département d'anglais de l'Université Paris 3-Sorbonne Nouvelle. En 2008, elle a soutenu une thèse de doctorat portant sur "Le nouvel essor du cinéma britannique (1994-2004) : facteurs conjoncturels et structurels". L'identité du cinéma britannique et les relations entre cinéma et télévision font partie de ses champs de recherche actuels. Pour plus d'informations, cliquez ici.

Cecilia Tirtaine is a Senior Lecturer in British studies at the Université Paris 3-Sorbonne Nouvelle. In 2008, she defended a PhD thesis on the British film industry and the political, economic and social factors which led to the revival of British cinema as from 1994. The identity of British cinema and the relationships between cinema and television are some of her current research interests. For more information, click here.


Ancre

Yannis TZIOUMAKIS

Dr Yannis Tzioumakis is Lecturer in Media and Communication studies at the University of Liverpool. His research specialises in American cinema (independent and Hollywood), global entertainment, the B movie and Greek cinema. His books include American Independent Cinema: An Introduction (EUP, 2006), The Spanish Prisoner (EUP, 2009) and Hollywood’s Indies: Classics Divisions, Specialty Labels and the American Film Market (EUP, 2011). He has also published a number of essays on independent film and has been co-editing the “American Indies” book series (EUP) (recent articles: "Academic discourses and American Independent Cinema: in search of a Field of studies, Part 1 from the beginning to 1980", in New Review of film and Televison Studies, vol.9, n°2, 2011; "Academic discourses and American Independent Cinema: in search of a Field of studies, Part 2 1990 to date", in New Review of Film and Televison Studies, vol.9, n°3, 2011). He has co-edited Greek Cinema: Texts, Histories, Identities (ed. with Lydia Papadimitrios, Intellect, 2011) and is currently co-editing The Time of Our Lives; Dirty Dancing and Popular Culture (Wayne State UP) and American Independent Cinema: Indie, Indiewood and Beyond (Routledge). For more information click here.